KOŠICKÝ VEČER - Členovia košického UFO tuning clubu majú problémy s policajtmi

29.10.2009 00:00

korzar.sme.sk/c/5087123/clenovia-kosickeho-ufo-tuning-clubu-maju-problemy-s-policajtmi.html

 

 

Ľudia majú rôzne záľuby. Od celkom tradičných ako šport či turistika, až po tie netradičné. Jednu práve takú "pestujú" členovia košického UFO tuning clubu. Nie sú iba z Košíc, ale aj z iných miest Slovenska, a hoci nemajú spoločné bydlisko, spája ich spoločná vášeň. Venujú sa totiž tuningu áut, teda rôznemu prerábaniu, dopĺňaniu či vylepšovaniu auta zvonku i zvnútra. O tom, čo všetko s autom robia, nám porozprávali traja členovia. Zakladateľ klubu Martin Bugoš (28), viacnásobný majster Slovenska v meraní dB v aute Erik Ondrej (24) a jediná žena v klube, sedemnásobná držiteľka rôznych titulov Miss tuningových zrazov Lenka Csátlošová (21).

Mnoho ľudí nevie, čo tuning znamená. "Ide o ladenie auta (motora, hudby, osvetlenia a pod.)," vysvetľuje Martin, zakladateľ UFO tuning clubu. "S takto upravenými autami sa potom zúčastňujeme rôznych súťaží po Slovensku. Celý náš klub je založený na osvetlení. Všetky autá sú podsvietené, nasvietené, preto sa aj voláme UFO tuning klub. Zameriavame sa hlavne na svetelný tuning a štyria členovia sa navyše zúčastňujú súťaží v meraní decibelov v aute." Táto záľuba nepatrí medzi najbežnejšie, no na otázku, prečo práve tuning, Martin tvrdí, že je to koníček ako každý iný. Navyše, upravené auto priťahuje oči. A halvne tie ženské...

Na Martinovej škodovke sa dá obdivovať veľa. "Podsvietenie podvozku, podsvietenie interiéru, 200 blikacích LED diód, osvetlená ŠPZ-ka, všade nejaké svetielka, diódy... Týmto som už 5-násobný majster Slovenska. Tiež mám v aute hudbu - dva zosilňovače, 18 reproduktorov, menič na 220 voltov, LCD monitor, playstation, cúvaciu kameru, autorádio zabudované v strope, reproduktory v sedadlách.... Z tých štandardných spomeniem tuningové nárazníky, krídlo, sedačky a celý interier potiahnutý koženkou. Zaujímavé je, že keď som sedačky kupoval, boli dotrhané, od krvi a v zdemolovanom aute. Zabil sa v ňom chlapec s priateľkou. Smolu však nenosia, zatiaľ len šťastie."

Martin sa k tejto záľube dostal asi pred 10 rokmi. Začal si kupovať tuningové časopisy, hoci ešte nemal auto ani vodičský preukaz. Vždy sníval o tom, že bude mať auto, ktoré by zverejnili v takomto časopise. O pár rokov neskôr si kúpil škodovku. "Začínal som akurát nejakými reprákmi dozadu. Celkom dobre to hralo, tak mi napadlo, že keď ich mám vzadu, dám ich aj dopredu a pridám tiež zosilňovač... A takto to postupne šlo. O pár rokov som prišiel na to, že som do toho investoval 250-tisíc a auto stálo asi 15-tisíc."

Po prvýkrát sa na tuningovom zraze zúčastnil v roku 2005 v Rožňave. Práve tam ho tuning tak chytil za srdce, že s piatimi kamarátmi založil klub. Už vtedy Martina bavili svetlá, a tak klub nazvali Tuning club Night Lights (nočné svetlá). Po dvoch rokoch sa premenovali na súčastný UFO tuning club. "Na Slovensku je asi 20 až 30 takých klubov, no tak ako náš, nie je orientovaný žiadny. Sme jediný klub na Slovensku, zameraný na osvetlenie auta." Okrem toho sa každý špecializuje na rôzne doplnky do auta. Členovia UFO tuning clubu najprv vylepšujú svietenie, a potom dopĺňajú zvyšok. "Vlani som mal v aute päť monitorov LCD. Na zrazoch, keď sa zotmelo, som pustil film, ľudia si posadali okolo a pozeralo sa. Väčšinou ostatní z iných klubov odkukávajú od nás. Stalo sa mi napríklad, že som mal v aute dve diskogule, ktoré sa točili. Prišiel som na ďalší zraz a bola tam kopa áut s diskoguľami. Takisto aj monitory."

Komu sa zdá, že už tieto doplnky sú niečo zvláštne, na zrazoch by si šiel oči vyočiť. Niektorí majú v autách fontány, iní autodráhy, v jednom pickupe raz dokonca videli aj gogo tanečnicu s tyčou a dídžeja. Členovia UFO tuning clubu vynikajú aj v iných súťažiach. Je ich mnoho, napríklad o najrýchlejšie auto, o najkrajšie osvetlené auto, najkrajšie auto zrazu ... Niektorí členovia sa zúčastňujú hlavne súťaží spojených s hudbou v aute. "Erik drží slovenský rekord v kategórii street (A) Stock, 143 dB. Ja držím rekord v kategórii monster. To je kategória bez auta. Zvuk sa meria dnu v ozvučnici reproduktora. Môj slovenský rekord je 174,8 dB."

S touto nezvyčajnou záľubou sa Martinovo okolie i rodina stotožnili. Vlastne si zvykli, keďže im nič iné neostávalo. Na ulici má však zakázané púšťať hudbu. Keď sa totiž v takom extrémnom aute pustí hudba, subwoofer (doplnkový reproduktor reproduktorovej sústavy, určený na vysielanie zvuku basovej frekvencie) spôsobí, že všetko sklenené v blízkosti sa trasie. Iný názor majú aj muži zákona. "Záleží od toho, na akého policajta natrafíme. Tuningové autá zastavujú už len preto, že sú iné. Tuning je na Slovensku zakázaný. Nie sú schválené nárazníky a mnoho iných vecí. Teda vlastne porušujeme predpisy. Pokutu som platil zatiaľ iba raz. Za krídlo, ktoré mám v zadnej časti auta na kufri, lebo má vraj ostré hrany. Policajti hovorili, že nie je certifikované, je dorobené a na bokoch má ostré plechy, ktorými môžem niekoho prerezať.  Hoci som ho na mieste odmontoval, aj tak som dostal pokutu." Ani tie však členov UFO tuning clubu neodradili od tejto "zábavky", ktorej sa venujú každý deň. Momentálne sa Martin chystá so svojou "ufoškodovkou" rozlúčiť. Dosiahol s ňou maximum a interiér prerábal už trikrát. Keď bude mať ďalšie auto, prídu na rad ďalšie plány. "Uvažujem nad projektorom dať tam nejaký obrovský monitor, prípadne mixážny dídžejský pult."

Aj druhý z trojice oslovených členov priznáva, že sa mu takto upravené autá vždy páčili. To bol dôvod, prečo sa rozhodol pestovať práve tuning. "Dostal som sa k tomu asi pred takými troma rokmi," spomína na začiatky svojej vášne Erik. "Tam som prvýkrát stretol Martina. A hlavne som videl jeho škodovku. Takisto ako Martin som vtedy nemal vodičák ani auto. Ale mal som už predstavu. Keď som si teda auto kúpil, prvé, čo som do neho dal, boli repráky, subwoofer a zosilňovač. Neskôr aj tie neóny. Dovnútra i na podvozok."

Kým Martin sa špecializuje hlavne na dizajn, Erik sa rozhodol venovať hudbe. Dozadu umiestnil repráky, z ktorými vyhráva súťaže, na auto si dal neóny, takisto aj na podvozok. Vo vnútri sa spolusediaci môžu kochať neónmi, ktoré svietia fialovou farbou. "Nezostane to len pri tom. Do budúcnosti plánujem nejaké nárazníky, spojler (krídlo na zadnej strane auta), nejaké farebné fólie na sklá... Časom sa uvidí, čo ma zaujme... a hlavne, na čo budú peniaze."

Keďže sa Erik venuje hudbe, rovnako ako Martin, aj on má zakázané púšťať ju pred blokom, v ktorom býva. Priateľka ho v tejto záľube veľmi podporuje a sprevádza ho aj na zrazoch. Erik sa smeje, že pobehuje okolo auta a odháňa baby. Okrem nej ho podporujú aj kamaráti, ktorým sa však po jednom zraze postaral o veľmi krušné chvíle. "Šiel som práve zo súťaže v meraní dB v aute. Nasadli ku mne kamaráti a ja som zabudol vypnúť zosilňovač. Keď som zapol
rádio, skoro im popraskali ušné bubienky. Dokonca aj cyklisti, ktorí šli okolo, trochu stratili rovnováhu. V aute sa totiž dosahuje taká hodnota decibelov, ktorá hraničí s bolesťou v ušiach. Pri súťažiach v aute, samozrejme, nikto nie je, iba merací prístroj."

Meniť v tomto smere niečo, či nebodaj vzdať sa tuningu, sa Erik ani náhodou nechystá. "Som akoby stále na začiatku, takže mám v pláne ešte veľa. Každý deň niečo dopĺňam a vymýšľam. Zatiaľ som do toho investoval asi 40-tisíc korún a čo bude ďalej, uvidím."

Jediná zástupkyňa ženského pohlavia, Lenka Csátlošová, miluje autá odmalička. Jej prvým veľkým snom bolo mať vlastné auto. "Robím to hlavne preto, že sa mi to veľmi páči," priznáva Lenka. "Zatiaľ nemám toho na aute vylepšené veľa, no mám veľké plány. Mám podsvietený podvozok, neóny vonku i dnu, tiež hudbu, no chcem ju ešte vylepšiť. Ale všetko to ide strašne do peňazí. Takže záleží od toho, koľko na to budem mať financií. Najprv by som investovala do nejakej lepšej hudby, neskôr si dám možno aj krídlo. Najväčšou zvláštnosťou zatiaľ je 69 srdiečok na kapote." To číslo nebol zámer, ako so smiechom všetci tvrdia, bola to úplná náhoda. Pri ich tvorbe zaúradovala chlapská pomoc. Lenka strihala a Martin lepil. To je jedna z výhod, ktoré ako jediná žena v chlapskom spolku má. "Ona žmurkne a my musíme robiť," smeje sa Martin, no vidieť, že kamarátke rád pomáha. Lenka priznáva, že sa zatiaľ do elektroniky veľmi nerozumie a kamaráti jej veľmi pomáhajú. Podporu teda má. Avšak zo začiatku jej záľuba a to, že je žena, vzbudzovalo v jej okolí veľké prekvapenie. "Teraz sa im to už páči. Najprv sa čudovali. Ty? A prečo? Pýtali sa, čie je to auto? Neverili, že moje."

Priateľa zatiaľ Lenka nemá. Asi sa všetci boja ženy za volantom a ešte takého auta. Navyše, na zrazoch ju chránia členovia klubu. "Chlapci sa však zájdu porozprávať, popozerať. Berú to v pohode, no pre chlapa je asi čudnejšie, keď ho má voziť baba." A čudujú sa nielen chlapci, ale aj policajti. "S nimi som problém ešte nemala. Akurát, keď ma zastavia, zasmejú sa. Ale vždy ma pustia. Zvyknú sa pýtať, či mám vôbec občiansky preukaz, lebo za volantom mavraj ani nevidno. Skôr som zvykla nemať pás alebo som šla rýchlo, tak ma chceli pokutovať, no i to som sa stále vyhovorila. Pekná baba, pekné auto. Určite to pomáha." Svoje osrdiečkované autíčko však neberie iba ako "zbraň na policajtov". Vidno, že ho má naozaj rada. Stále ho upratuje, často umýva, čistí... aby bolo ako zo škatuľky.

Každý z členov UFO tuning clubu, robí svojmu spoločenstvu dobré meno. Jeden vyhráva všetky "svetelné" súťaže, iný "hudobné". Lenka pre svoj tím zatiaľ zbiera hlavne ocenenia na poli krásy. Nie však svojho autíčka. Jediná členka UFO tuning clubu vlastní sedem titulov Miss (mokré tričko, tuning, sympatia....) tuningových zrazov. Do budúcnosti, keď ešte viac vylepší svoje auto, bude možno k titulom svojej krásy zbierať aj tituly osrdiečkovanému krásavcovi.

 

UFO Tuningclub