PODDUKLIANSKE NOVINY - Fantázia automobilových dizajnérov prilákala na svidnícke letisko cez osemtisíc návštevníkov

25.08.2008 00:00

www.podduklianskenovinky.sk/novinky%20pdf%202/pod35.pdf

Strana č.10 

    V prvej súťažnej disciplíne o najkrajšie vysvietené auto obhájil minuloročné prvenstvo Martin Bugoš z UFO Tuning Clubu a práve vo farbách košického klubu sa predstavila jedna z dvoch dám na svidníckom zraze venujúca sa tuningu Lenka z Veľkej Idy. Profesionálna aranžérka kvetov stihla počas troch rokov v motoristickej brandži získať titul Miss čipkované prádlo Zemplínskej Šíravy, 3. miesto na Miss Tuning v Trebišove, patrí jej aj honor Miss Mokré Tričko, či titul prvej vicemiss na Miss na Zemplínskej Šírave. Sen vlastniť auto si splnila okamžite po dovŕšení osemnástich rokov a vo Svidníku sa predstavila so svojim štvrtým „priateľom“ na štyroch kolesách. „Páčia sa mi upravené autá a keďže sa rada odlišujem, mám na ňom srdiečka. Presne je ich 69, na čo sme prišli až keď som ich po troch dňoch vystrihovania nalepila. S úpravou mi pomáhajú chlapci z klubu, ktorým predstavím svoju myšlienku a oni mi zoženú potrebné komponenty. Toto auto mám len dva mesiace a preto ešte nie je všetko dokončené, ale i napriek tomu na mňa chlapi trúbia a kývajú, lebo žena za volantom upraveného auta je stále pre nich výnimkou. Okrem estetiky ma však láka tiež rýchlosť, ktorú si viem užiť na našom letisku v zime, kde sa na ľade a snehu dajú skúšať rôzne triky,“ vysvetľovala svoj vzťah k tuningu sympatická Lenka.

    Shark Tuning zraz ponúkol celý rad výstavných a interesantných kúskov. Dominantou bolo oranžovéLamborghini. V celom Česko-slovensku sú len tri kusy tohto typu a jeho prítomnosť vo Svidníku si návštevníci adekvátne užili. Záujmu odbornej a laickej verejnosti neušiel ani technologický posun v kategórii hifi sústav doplnených o audiovizuálne detaily a efekty. O adrenalín v krvi sa v sobotu postarali kaskadéri v rámci Stunt Riding Show. Jazda v aute na dvoch kolesách, škrtanie prilbou o asfalt, plamene, škola šmyku, či pretláčanie auta s motorkou si získali divákov na svoju stranu okamžite. Po skončení show si niekoľkí šťastlivci mohli niektoré kúsky vyskúšať na vlastnej koži. Tímu kaskadérov šéfoval Petr Hnětkovský, ktorý sa ku kaskadérstvu dostal pred 26 rokmi a dnes má za sebou viac ako 600 živých vystúpení. „Jazdu v aute na dvoch kolesách  s ľahším slalomom som zvládol za týždeň tréningu, no aby som získal istotu a mohol si na podvozok zavesiť napr. Terezku alebo prejsť medzi dievčatami, som  potreboval roky cvičenia. Snažíme sa, aby vystúpenie vyzeralo pre ľudí nebezpečne, ale pri našich skúsenostiach dokážeme riziko minimalizovať, hoci sa mi stalo, že pri tréningu čísla so škrtaním prilbou o asfalt, motorka cezo mňa prepadla. Za viac nebezpečné však považujem, keď ideme proti sebe v plnej rýchlosti. Motorka ma našliapnuté 140 a ja 100 km/h. Ak by sme si splietli strany, kde sa navzájom vyhýbame, motorkár by to asi neprežil. Kvôli tomu musíme celú show absolvovať maximálne sústredení,“ zdôraznil P. Hnětkovský. Svoju show ukončil jazdou na motorke vo štvorici. Pointa prišla vo chvíli, keď sa P. Hnětkovský naklonil k asfaltu a škrtol o neho prilbou. Lietajúce iskry vyvolali v publiku údiv a standing ovation. „Priznám sa, toto číslo sme odpozerali od Portugalcov, ktorí ho však predvádzali iba vo dvojici. V našom prevedení sme si ho vylepšili o tretieho spolujazdca na motorke a dnes jazdíme štyria, čo nikto iný nerobí. Náročné je to najmä pre jazdca, lebo nikto z nás ho nesmie rozhodiť. Portugalci škrtali iba šiltom, no my sme pridali aj temeno mojej prilby. Smerom dopredu výkyv hlavy nie je problémom, ale keby sme to prehrali s temenom a prilba by zakopla o asfalt, zlomím si väz,“ vysvetľoval P. Hnětkovský. Svidnícky zraz však neprilákal iba „staré“ známe fi rmy, ale otvoril dvere aj pre nové tváre. Jednou z nich bol Stropkovčan Matúš Vojček. Vo finále o najkrajšie vysvietené auto podľahol až päťnásobnému majstrovi Slovenska v tejto disciplíne M.Bugošovi a v súťaži o najväčší hluk dokázal vo svojom sedane vyprodukovať úctyhodných 139,7 decibelov. „S tuningom som začal okamžite ako som si kúpil auto. Ako prvú som si urobil hudbu a postupne som sa snažil vylepšiť aj dizajn. Inšpiráciu som hľadal v časopisoch a na internete. Najviac, tri mesiace, som pracoval práve na hudbe, pretože všetko som musel robiť priamo v aute. Interiér som potom urobil s kamarátom asi za týždeň. Rád by som si ešte nechal auto vytlmiť, aby nebolo počuť otrasy, no je to fi nančne veľmi náročné a bez sponzora to nezvládnem,“ uviedol M. Vojček. Druhý ročník Shark Tuning zrazu len potvrdil, že toto podujatie má svoj potenciál. Široké masy fanúšikov tuningu a zvýšený záujem médií dali organizátorom zreteľnú odpoveď, že ich voľba bola správna a vysoko postavená latka dáva dôvod tešiť sa na tretie stretnutie priaznivcov motoristického športu opäť o rok na svidníckom letisku. „Druhý ročník by som v porovnaní s premiérou hodnotil ako úspešnejší, pretože už v piatok bolo na dráhe viac automobilov ako v rovnakom čase pred rokom. V konečnom účtovaní môžem povedať, že sa zrazu zúčastnilo viac ako 350 účastníkov, čo sa premietlo aj do jednotlivých súťaží. Ako divák som si s veľkým záujmom pozrel kaskadérsku show. P. Hnětkovský patrí so svojimi kolegami k absolútnej európskej špičke, čo ukázal aj vo viacerých hollywoodskych filmoch. Okrem toho pribudli nové autá a zahanbiť sa nenechali ani minuloroční súťažiaci. Myslím si, že každý si mohol nájsť svojho favorita a preto verím, že ľudia sa naozaj zabavili a zrelaxovali pri pohľade na fantáziu automobilových dizajnérov,“ hodnotil šéf organizačného výboru Tomáš Kromka.

Imrich Makó

UFO Tuningclub